Op het Sterrenbos werken we met bewegend meubilair.
We hebben houten bankjes waar twee kinderen op kunnen zitten, of op een kussen in paardrij-zit aan kunnen werken. De bankjes verplaatsen de hele dag met ons mee, zoals wij ze graag gebruiken.
In de ochtend starten we de meeste dagen met een parcours. Klimmend en klauterend de dag starten, zodat we daarna gericht kunnen werken. Het parcours wordt door de kinderen opgeruimd en de bankjes worden in een kring gezet. Ieder op zijn/haar eigen plaats. Zo starten we de dag, we zingen en er wordt een spreuk gezegd.
Wanneer we verschillende vakken hebben, staan de bankjes in verschillende opstellingen. Bij rekenen vaak in groepjes, bij taal juist frontaal naar het bord gericht, zodat de kinderen goed kunnen zien wat juf voordoet. De schrijfrichting bijvoorbeeld. Alle opstellingen worden geoefend, waardoor de kinderen dit in een minuut neer kunnen zetten. Steeds samen met het eigen bankmaatje.
Wat vooral opvalt in een klas met bewegend meubilair, is dat er ruimte is. Ruimte voor de kinderen om te bewegen, ruimte voor de leerkracht om gebruik te maken van bewegende werkvormen.